Koningsdagwandeling

Locatie: Hotel de Wereld

Tijd: 12:00-13:30 uur

Onder leiding van goed ingevoerde gidsen wandel je door de binnenstad naar plekken die raakvlak hebben met het koningshuis.
Er vertrekt met tussenpozen steeds een groep van ongeveer vijftien personen. Aanmelden is alleen nodig als je als groep van 10 personen of meer wilt deelnemen. Stuur dan een mail naar info@rondleidingenwageningen.nl.

WAGENINGEN | Een nieuwe activiteit op Koningsdag, donderdag 27 april, in samenwerking met het Gilde Wageningen: een Koningsdagwandeling onder leiding van goed ingevoerde gidsen door de binnenstad van Wageningen met punten, die hier en daar op de ene of andere manier een raakvlak hebben met het koningshuis. Een nieuwe traditie is geboren.

De rondleiding van ongeveer een uur kost niets. De Wageningse Oranjestichting heeft het initiatief genomen tot deze rondleiding. Deze club is daar druk bezig om de Wageningse Koningsdag langzaam maar zeker steeds meer inhoud te geven en te richten op alle Wageningers, jong en oud. Liesbeth Lossez van de Wageningse Oranjestichting licht toe: “Op Koningsdag doen we al het een en ander voor kinderen en ouderen, maar er zijn natuurlijk veel meer mensen waar iets moois voor te regelen is. Vandaar deze Koningsdagwandeling in samenwerking met de mensen, die het hele jaar door rondleidingen in Wageningen verzorgen. Kijk maar eens op www.rondleidingenwageningen.nl. Op deze manier hopen we van de Wageningse Koningsdag weer iets mooiers te maken. Er zit steeds meer leven in de Wageningse Koningsdag. Het wordt elk jaar steeds meer een feestje! Toen we de mensen van het gilde vroegen was er direct een enthousiaste reactie. Het wordt een rondleiding langs markante punten, goed te doen voor iedereen, want het duurt niet langer dan een uurtje. De gidsen kennen zóveel leuke feitjes!” Het startpunt is om twaalf uur bij hotel de Wereld. De rondleiding eindigt waar hij begon: bij hotel de Wereld. Er vertrekt met tussenpozen steeds een groep van ongeveer vijftien personen met een deskundige gids.

SPONTAAN Aanmelden hoeft niet: gewoon spontaan komen. Vervolgens vertrekt er weer een groep van ongeveer vijftien personen, ook met een gids. Elkaar voor de voeten lopen is er dus niet bij, want daar zijn de gidsen creatief in het verzinnen van de route. De laatste groep vertrekt rond half twee. Men kan zichzelf ook als complete groep van minstens tien personen aanmelden. Daarvoor moet men zich wél tevoren opgeven via: info@rondleidingenwageningen.nl. De gidsen spreken op verzoek ook Engels. Arnold Braaksma is gids-coördinator: “Iedere gids beschikt over meer dan voldoende kennis van alle bezienswaardigheden onderweg. Elke gids zal er met zijn basiskennis natuurlijk zijn eigen invulling aan geven, maar wat is het interessant om op deze manier kennis te nemen van je stad, waar je al zoveel van denkt te weten. Laat je verrassen, zou ik zeggen!” De wandeling hangt ook af van de vragen, die de bezoekers onderweg stellen. De tocht gaat niet door de Hoogstraat (kleedjesmarkt) en niet door de drukte. Leon Verdonschot van Gilde Wageningen: “Er is zoveel te vertellen over de boeiende Wageningse historie, de Tweede Wereldoorlog en over Wageningen als kennisstad. Er is in de oorlog veel kapot gegaan, maar er zijn natuurlijk wel de verhalen. Een uur is lang genoeg”.

Bron: De Stad Wageningen.