Spelregels Vrijmarkt

Spelregels vrijmarkt

De vrijmarkt is inmiddels een jaarlijks evenement op Koningsdag in de Hoogstraat en zijstraten in Wageningen. De vrijmarkt start om 9.30 uur en duurt tot 17.00 uurOp deze Vrijmarkt kan iedereen (kinderen tot 12 jaar onder begeleiding van een volwassenen) zijn oude spulletjes te koop aanbieden en/of zijn talent tentoon spreiden. Het exacte gebied, waar de vrijmarkt is toegestaan (klik voor kaart), wordt op de flyer van de Oranjestichting aangegeven*. De Kapelstraat en Junusstraat (op Koningsdag omgedoopt tot Oranjestraat) zijn helemaal beschikbaar en vormen de aanloop naar het Junusplein met de Doe-Markt!

Toegestane artikelen op de Vrijmarkt

Op de vrijmarkt kan van alles worden aangeboden: van speelgoed tot studieboeken, een tosti-ijzer of setje tentstokken, een oude kinderfiets of kleerhangers! Commerciële activiteiten en verkoop van nieuwe koopwaar en grote voorwerpen als meubilair, koelkasten en fornuizen etc. zijn niet toegestaan. Wat daar onder valt is niet aan de Oranjestichting om te beoordelen maar aan de Gemeente (toezicht en handhaving)*.

Zo krijg je een plekje
Ieder zoekt zijn/haar eigen plekje. Om iedereen een plekje te kunnen laten krijgen, zullen de plaatsen niet groter mogen zijn dan circa 3 x 2 meter. Je kunt dus géén plek reserveren. In het midden van de straten moet een vrije rijloper van minimaal 3,5 meter breed worden vrijgehouden ten behoeve van de hulpverleningsdiensten.

Regels voor winkeliers
Winkeliers van wie de winkel op Koningsdag geopend is, houden zelf hun toegang vrij door middel van linten of briefjes. Het is niet toegestaan om je kleedje te plaatsen op terrassen of voor winkels die geopend zijn.

Het is niet toegestaan om met een auto de Hoogstraat in te rijden voor het laden/lossen van spullen.

De aanwijzingen van de vergunninghouder (de Oranjestichting Wageningen), politie, brandweer en daartoe aangewezen ambtenaren van de gemeente, dienen direct te worden opgevolgd. EHBO posten en informatiepunten (ook bijvoorbeeld ouder zoekt kind) zijn aangegeven op de plattegrond op de flyer.

Na afloop zorgt iedereen dat de niet verkochte spullen meegenomen worden en de plek weer opgeruimd is.

Deelname aan de activiteiten van Koningsdag en/of de Vrijmarkt is volledig voor eigen risico. Het bestuur van de Oranjestichting Wageningen is uitdrukkelijk niet aansprakelijk voor welke schade of gevolgschade dan ook opgelopen tijdens Koningsdag in Wageningen.

Veel plezier en goede zaken gewenst!
Tot ziens op donderdag 27 april!

De Oranjestichting Wageningen

* De exacte vergunning tekst over de vrijmarkt:

De organisatie van een Vrijmarkt tussen 09.30 uur en 17.00 uur in de Stationsstraat (van Plantsoen tot Bergstraat), Bergstraat en 5 Mei Plein, Vijzelstraat tussen Salverdaplein en Raadhuisplein/Waagstraat, de Hoogstraat tot en met de Markt en de volgende zijstraten: Schoolstraat, Molenstraat, Schuylensteeg, Beningstraat, Poststraat, Nieuwstraat, Kapelstraat en Junusstraat. De laatstgenoemde straat wordt op die dag omgedoopt in Oranjestraat.

Alle aanwijzingen en/of bevelen, gegeven door de brandweer, de politie of daartoe aangewezen ambtenaren van de gemeente, moeten stipt en direct worden opgevolgd.

Er moet altijd een rijloper van tenminste 3.5 meter breed en 4,20 meter hoog voor hulpverleningsvoerduigen beschikbaar zijn. Ondergrondse brandkranen moeten vrij gehouden worden van obstakels e.d. en altijd onbelemmerd bereikbaar zijn.

Voor omwonenden, winkelend publiek, ondernemers ect. mag geen onnodige hinder of overlast ontstaan.