Spelregels Vrijmarkt 2018

Koningsdag Vrijmarkt in Wageningen

De vrijmarkt is inmiddels een jaarlijks evenement op Koningsdag in de Hoogstraat en zijstraten in Wageningen. Op deze Vrijmarkt kan iedereen (kinderen eventueel onder begeleiding van een volwassene) zijn oude spulletjes te koop aanbieden en/of zijn talent tentoon spreiden. Het exacte gebied, waar de vrijmarkt is toegestaan, wordt op de flyer van de Oranjestichting aangegeven*. De Kapelstraat en Junusstraat (op Koningsdag omgedoopt tot Oranjestraat) zijn helemaal beschikbaar en vormen de aanloop naar het Junusplein met de Doemarkt en het Beachevent!

Op de vrijmarkt kan van alles worden aangeboden: van speelgoed tot studieboeken, een tosti-ijzer of setje tentstokken, een oude kinderfiets of kleerhangers! Commerciële activiteiten en verkoop van nieuwe koopwaar en grote voorwerpen als meubilair, koelkasten en fornuizen etc. zijn niet toegestaan. Wat daar onder valt is niet aan de Oranjestichting om te beoordelen maar aan de Gemeente (toezicht en handhaving)*.

De vrijmarkt start om 9.30 uur en duurt tot 17.00 uur. Ieder zoekt zijn/haar eigen plekje. Om iedereen een plekje te kunnen laten krijgen, zullen de plaatsen niet groter mogen zijn dan circa 3 x 2 meter. Je kunt dus géén plek reserveren. In het midden van de straten moet een vrije rijloper van minimaal 3.5 meter breed worden vrijgehouden ten behoeve van de hulpverleningsdiensten. Op de route Junushoff, Junusstraat en Hoogstraat-Markt dient men rekening te houden met een optocht die tussen 9:30-10:00 uur passeert. Winkeliers van wie de winkel op Koningsdag geopend is, houden zelf hun toegang vrij door middel van linten of briefjes. Het is niet toegestaan om je kleedje te plaatsen op terrassen of voor winkels die geopend zijn.
Het is niet toegestaan om met een auto de Hoogstraat in te rijden voor het laden/lossen van spullen.

De aanwijzingen van de vergunninghouder (de Oranjestichting Wageningen), politie, brandweer en daartoe aangewezen ambtenaren van de gemeente, dienen direct te worden opgevolgd. EHBO posten en informatiepunten (ook bijvoorbeeld ouder zoekt kind) zijn aangegeven op de plattegrond op de flyer.

Na afloop zorgt iedereen dat de niet verkochte spullen meegenomen worden en de plek weer opgeruimd is.

Deelname aan de activiteiten van Koningsdag en/of de Vrijmarkt is volledig voor eigen risico. Het bestuur van de Oranjestichting Wageningen is uitdrukkelijk niet aansprakelijk voor welke schade of gevolgschade dan ook opgelopen tijdens Koningsdag in Wageningen.

Veel plezier en goede zaken gewenst!
Tot ziens op vrijdag 27 april!

De Oranjestichting Wageningen

* De exacte vergunning tekst over de vrijmarkt:

De organisatie van een Vrijmarkt tussen 09.30 uur en 17.00 uur in de Stationsstraat (van Plantsoen tot Bergstraat), Bergstraat, Hoogstraat tot en met de Markt (m.u.v. de zuidzijde i.v.m. de openingsceremonie) en de volgende zijstraten: Schoolstraat, Molenstraat, Schuylensteeg, Beuningstraat , Nieuwstraat, Kapelstraat en Junusstraat. De laatstgenoemde straat wordt op die dag omgedoopt in Oranjestraat en het Juniusplein in Oranjeplein.

Met betrekking tot de gehele binnenstad dient er een vrije rijloper, van minimaal 3.5 meter breed en 4,20 meter hoog, ten behoeve van de hulpverleningsdiensten te worden vrijgehouden. Ondergrondse brandkranen moeten vrij gehouden worden van obstakels e.d. en altijd onbelemmerd bereikbaar te zijn.

Deelname aan de markt is uitsluitend toegestaan voor gebruikte, dan wel zelfgemaakte goederen (kleinschalig) te koop aanbieden, commerciële of particuliere verkoop van artikelen van overtollig materiaal uit winkels, fabrieken, bloemen planten handel, of de verkoop van grote artikelen zoals kasten fornuizen enz. is niet toegestaan. Tijdens het innemen van een standplaats mag geen gebruik worden gemaakt van geluidsversterkende apparatuur. Kabels, leidingen en koppelingen dienen zorgvuldig te zijn afgedekt met rubbermatten of gelijkwaardige alternatieven.